R.I.P. Jänkhä Joonas menehtyi poron puremaan.

Monesti hento elämänliekki sammuu selkään iskettyyn puukkoon, alkoholimyrkytykseen tai muuhun tavalliseen Suomalaiseen kuoleman syyhyn. Osoittakaamme kunnioitusta vainajille.

R.I.P. Jänkhä Joonas menehtyi poron puremaan.

Lukematon viestiKirjoittaja Juoppo Lalli » 02 Joulu 2008, 16:51

Minulla on teille suru-sanoma tuotavana mutta foorumin pitäjänä olen siihen pakoitettu.
Pitkä-aikainen ja vähemmän-pidetty Lapin-mies, Jänkhä Joonas menehtyi yllättäen "Poron puremaan". (Vertaa "Käärmeen purema".)
Lapin kairoissa Jänkhä Joonas oli kuuluisa loppasuu, ei niin pahaa pontikkaa tai mäskiä mikä hänelle ei olisi kelvannut. Moni salapolttaja noituu vieläkin Jänkhä Joonaan väenvängällä juomia pontikkapälläreitä. Ja joita hän ei kerinnyt juomaan, onnistui hän läiskyttämään maahan.
Kalastajana Jänkhä Joonas oli mestari. Moni Lapin-järven "Jänkäkoira" ja arvolohi sai tehdä tuttavuutta Jänkhä Joonaan dynamiitin kanssa! Ei niin ovelaa kalaa joka olisi hänen "pyydyksen" välttänyt!
Hän oli myös kuuluisa häntämies, harva poro häneltä juoksi karkuun, moni susi sai maistaa että vaikeni ja selättipä Jänkhä Joonas moniaita karhujakin.
Kaipaamaan häntä jäivät, meidän alkoholistien lisäksi, pari tokkaa naaras- ja hirvasporoja, suuri susilauma Inarissa, jokunen Lapin-noita sekä Lapinläänin poliisivoimat ja ulosottovirasto.
Lepää rauhassa. Ehkä siellä missä olet, et tarvitse porontaljaa pysyäksesi lämpimänä...
Kunnioittaen, Juoppo Lalli. [kumarrus.gif]
Alla oleva kuva hetkeä ennen onnettomuutta, liekö Jänkhä Joonas ollut liian kiihkeä mutta poro oli kuitenkin hurjistuneena purrut takaisin mihin hän hurmioituneena menehtyi.
Jänkhä Joonaan viimeisiksi sanoiksi jäivät nämä klassiset "Minä rakastan sinua"...
Foorumilaisten pyynnöstä laitan linkin melankoliseen joihkuun joka on omistettu Jänkhä Joonaan muistolle: Def Leppard - Reindeer bites...... köhköh...
poronpurenta.jpg
poronpurenta.jpg (47.91 KiB) Katsottu 24098 kertaa

kynttila.gif
Jos haluat sytyttää nettikynttilän Jänkhä Joonaan muistolle, postituksessa kopioi kuvan osoite ja liisteröi postitukseesi.
kynttila.gif (8.91 KiB) Katsottu 24101 kertaa
Kukaan ei ole täydellinen. En edes minä, minusta puuttuvat viat.Kuva
Juoppo Lalli
Juoppoporukan vetäjä
Juoppoporukan vetäjä

Kiinni-pitäjä olen MINÄ!

Lukematon viestiKirjoittaja Nils-Aslak Mustapää » 02 Joulu 2008, 18:11

Kröhöm... niin...
Yritän omantunnon vaivoistani huolimatta tehdä pienen tunnustuksen. Kuvassa oleva poron kiinni-pitäjä olen MINÄ!
Odotin malttamattomana vuoroani ja en osannut olla varuillani. Poron vauhkoontuessa otteeni lipesi jolloin poro onnistui puremaan Jänkhä Joonasta munista sillä hirvittävällä seurauksella että hän menehtyi veren- ja muiden ruumiin-nesteiden hukkaan.
En voi koskaan antaa itselleni anteeksi tätä "oman edun ajattelua". Periaate "Kaverille ensiksi" olisi pelastanut Jänkhä Joonaan tältä onnettomalta kohtalolta.
Kuva
Reteiden poroisäntien makuun, pure Kuva
Nils-Aslak Mustapää
Kännikala
Kännikala

Tätä se sun uneni tiesi.

Lukematon viestiKirjoittaja Lapin noita » 02 Joulu 2008, 19:02

Tätä se sun uneni tiesi. Yksi Lappalainen paha, kaksi Lappalaista yhdessä tietää jo onnettomuutta. [blink.gif]
Kuva
Se on noituutta!
Lapin noita
Kokopäivä juoppo!
Kokopäivä juoppo!

Jänkhä Joonas oli herrasmies.

Lukematon viestiKirjoittaja Elli Joensuu » 02 Joulu 2008, 19:47

Olen liikuttunut ja surullinen tämän komean urhon äkillisestä poismenosta.
Vain romanttiset ja tunteelliset miehet voivat viimeisellä hetkellään lausua nämä sydäntä riipaisevat sanat "Minä rakastan sinua". Töykeät ja välinpitämättömät ihmiset sanoisivat "Haistakaa vaan vittu kaikki" tai muuta vastaavaa.
Tämän Casanovan poismeno oli meille naisille suuri tappio.
Kaivaten Elli.
Kuva
Daa daa autostrada...
Elli Joensuu
Kännikala
Kännikala

Jänkhä Joonas porona?

Lukematon viestiKirjoittaja Nils-Aslak Mustapää » 02 Joulu 2008, 19:52

Öööh...!
Otettuani "taika-juomaa", sain telepaattisen yhteyden Jänkhä Joonaaseen!
Kuten tiedätte, me Lappalaiset muutumme poroksi kuoltuamme ja nyt siis Jänkhä Joonas vaeltaa Lapin kairoissa porona.
Unessani Jänkhä Joonas kertoi viihtyvänsä porona... Nyt hän voi huomiota herättämättä kuksia toisia poroja ilman syyttäviä katseita ja sormella osoittelua mitä tapahtui hänen ollessaan tavallinen Lapinmies.
Ainut mitä Jänkhä Joonas kaipaa on koti-polttoinen, sitä kun ei edes Lapissa riitä poroille juotettavaksi.
Kuvassa Jänkhä Joonas on tehnyt uuden valloituksen ja käyttää tilaisuutta hyväkseen aikaa ja paikkaa katsomatta.
poronusu.jpg
Nils-Aslak Mustapää
Kännikala
Kännikala

Re: R.I.P. Jänkhä Joonas menehtyi poron puremaan.

Lukematon viestiKirjoittaja Sanna » 02 Joulu 2008, 20:17

Etelän juntit ehkä nauraa Nils-Aslakin kertomukselle poroksi muuttumisesta joten olen pakoitettu liittämään tämän todistusaineiston tähän topiciin.
Jänkhä Joonaalle en kyllä sytytä kynttilää vaan tökkäisin sen Joonaan perseeseen kun kehtasi nöyryyttää minut lähtemällä poron mukaan minun sijasta. [sad.gif]

Humu-Jussi oli poropaimen. Kuusi vuosikymmentä hän oli vaeltanut porojen kanssa, talvet hiihtäen, kesät kävellen, ja kaikki sanoivat, että hän oli hyvä poropaimen. Jussi oli sanonu, että sitte ko mie tulen vanhaksi ja en jaksa enää poroitten parissa, se mie katoan niinku aamusumu. Eikä minua tartte ettiä, minua ei löydy.
Mie näin Jussin kaksi kertaa. Pieni, laiha mies. Kurttuiset kasvot, muutama hampaan tynkä suussa, joka muuten aina oli hymyn virneessä. Pitkä sänkiparta, haisi poroille ja metsälle. Mutta jotain hyvin erikoista hänessä oli, hänellä oli tuikkivat silmät. Ne todellakin tuikkivat niin kuin tähti joskus iltataivaalla. Kylän eukot sanoivat: - Eipä ole tullut noita Jussin silmiä muille Humun lapsille kuin Maaretille, nuorimmaiselle.
Humu-Jussi tykkäsi kovasti kahvista. Eipä ollut kylässä niin tylyä emäntää, etteikö olisi Humulle kahvia keittäny, jos hän pirttiin poikkesi. Leipäjuusto ja kahvi olivat Jussin ylintä herkkua. Saattoipa hän kahvit saatuaan rallatella polkan tahtiin ja pyöräyttää emäntääkin muutaman varvin.
Huhtikuussa vuonna –62 levisi kylällä tieto, että Humu-Jussi oli kadonnut. Ei ollut tullut kotona käymään sovittuna aikana, hakemaan ruokaa ja puhtaita vaatteita. Omaiset olivat jo etsineet häntä. Nimismieheltä tuli tieto, että järjestetään maastonharavointi. Kaikki hiihtotaitoiset mukaan. Minä myös lähdin. Kokoonnuimme Immeljärven rantaan, siittä lähdimme ketjuna hiihtään luodetta kohti. Ohitse Kätkä- ja Kumputunturien, kohti Kirakkovuomaa. Ensimmäisenä päivänä ei löytynyt mitään. Toisena päivänä kahden maissa iltapäivällä kajahti huuto: - Ketju seis! Jokainen varmaan luuli, että nyt Jussi löyty. Kaikki lähtivät hiihtämään ääntä kohden.
Maaret, Humun tytär, hätäili: - Älkää tulko lähemmäksi, jäljet sotkeentuvat. Mie halvaan kattoa jäljet ensin.
Nimismieskin ärjäisi: - Älkääpä tulko lähemmäksi!
Minä näin ison kuusen, harvinaisen Lapin maisemassa. Sukset ja sauvat oli nostettu pystöön puunrunkoa vasten. Oksan tyngässä riippui reppu, pyssy ja suopunki toisessa. Peski oli nakattu oksalle, ja nutukkaat oli sidottu nauhoistaan yhteen, ne riippuivat myös oksalla. Maaret oli ottanut repustaan linnun siiven, jolla se sipsutti lunta pois jälkien päältä, kävellen kyykkysillään: - Selvä tuli, mie olen nähnyt sen mitä tarttee ja etsinnät saa lopettaa.
Maaret katsoi kohti kylän vanhimpia miehiä ja nyökkäsi.
- Mitä sitä hulluja! älähti nimismies. - Kyllä hän varmasti tästä lähistöltä löytyy, kun kamppeetkin ovat löytyneet. Katsommepa reppuun, löytyykö sieltä mitään viestiä.
Repussa oli kaksi vaatenyyttiä, puhtaat ja likaiset, sekä vähän ruuan loppuja.
- Lähemmä vain kotia, sanoivat etsijät.
- No johan on helvetti, jätättekö te kesken! ärähti nimismies. - Täytyykö minun kutsua sotilaat Lapin prikaatista etsimään!
- Tehe niinko halvaat, sanoivat miehet ja kääntyivät lähtemään kylää kohti.
Aamun sarastaessa hiihti Maaret yksin paikkaan, mistä isän kamppeet oli löytyneet. Hän polvistui kuusen alle ja pyysi:
- Oi sinä suuri Staalo, Lapin ihmisten hyä haltija, anna minun tietää isäni kohtalo, anna minun sydämelleni varmuus!
Samassa hän säpsähti: metsästä tulee joku.
Hän kääntyi katsomaan. Valkoinen hirvasporo käveli suoraan Maaretin luo.
- Lähettikö Staalo sinut? kysyi Maaret porolta. - Tiäkkös sie missä Jussi on?
Poro katsoi Maaretia suoraan silmiin ja nyökkäsi. Sitten se löi koparallaan kolmesti maahan ja sen jälkeen rintaansa.
- Mitä, oletko sie isä?
Ja poro nyökkää…päästää sitten niin Humun tyylisen naurun: - Yhhyhhyyyhhyhyy!
Maaret kietoo kätensä poron kaulaan:
- Voi isä, siekö tehit tämän, vaihoit huokua, miekö luulin että sie leikilläsi sanoit niin. Oi kiitos sinulle suuri Staalo, mie olen saanu varmuuen!
Kaksi viikkoa jatkoivat sotilaat etsimistä. Humun koti tutkittiin tarkoin. Rantakoasta vietiin tuhkatkin tarkistettavaksi laboratorioon – oli muka noussut kitkerää savua Humun katoamisen aikoihin – mutta ei niissä mitään ollut. Kansainvälinen katoamisilmoitus tehtiin.
Tähän päivään mennessä ei vielä ole Humu-Jussia löytynyt, mutta legenda elää. Niin Jussi sen varmaan tarkoittikin.
Sanna
Raittiuden perikuva!!!
Raittiuden perikuva!!!

Joihka Jänkhä Joonaan muistoksi.

Lukematon viestiKirjoittaja Elukka » 03 Joulu 2008, 16:49

Otan osaa.
Jänkhä Joonaan muistolle sepitämässäni joihkussa kaksi naarasporoa taistelee Jänkhä Joonaan suosiosta. Kuuntele itse miten siinä kävi!:
"Nunnunnunnuu".
"Lei-la-LöiLai-laa, Laila-Löi-Leilaa, Lei-la-LöiLai-laa, Laila-Löi-Leilaa".
Haistakaa pitkä vittu vaan, etelänjuntit! Kuva
Elukka
Kännikala
Kännikala

Porontalja.

Lukematon viestiKirjoittaja Elli Joensuu » 04 Joulu 2008, 15:25

Juoppo Lalli kirjoitti:Lepää rauhassa. Ehkä siellä missä olet, et tarvitse porontaljaa pysyäksesi lämpimänä...

Herrasmies niin kuin Jänkhä Joonas pääsee taivaaseen! Kuitenkin, varmuuden maksimoinniksi, lähetän tässä Herra Joonakselle "virtuaalisen porontaljan" hänen lämpymikseen.
porontalja.jpg
porontalja.jpg (34.39 KiB) Katsottu 24078 kertaa
Daa daa autostrada...
Elli Joensuu
Kännikala
Kännikala

Jänkhä Joonas eunukkina?

Lukematon viestiKirjoittaja Nils-Aslak Mustapää » 04 Joulu 2008, 15:33

Kröhöm... otettuani taas taikajuomaa näin uuden unen missä Jänkhä Joonaan uusi elämä porona olisi saanut yllättävän käänteen!
Melskattuaan poroaitauksessa uusia panokumppaneita etsien, mustasukkaiset poroisännät ottivat lain omiin käsiinsä!
Käytettyään ensin Joonasta sukupuolisesti hyväkseen, he kuohitsivat Joonas paran klassiseen tapaan puremalla!
Onko nyt niin että Jänkhä Joonas vaeltaa Lapin kairoissa eunukkina? [blink.gif]
Nils-Aslak Mustapää
Kännikala
Kännikala

Tuskin!

Lukematon viestiKirjoittaja Elina Horola » 04 Joulu 2008, 19:57

Nils-Aslak Mustapää kirjoitti:Onko nyt niin että Jänkhä Joonas vaeltaa Lapin kairoissa eunukkina? [blink.gif]

Enpä luule!
Käydessäni Kemijärvellä tapasin tämän poron viinakaupan luona. Kummallista kyllä, näytti aivan siltä kuin poro etsisi poroisänniltä tippuneita virvoitusjuoma pulloja!
Toisekseen, nuo Jänkhä Joonaan munat minä tunnen kuin omat taskuni!
jjporona.jpg
Ikinä ei kerkiä kädet ristissä istua, saatikka sitten jalat.
Elina Horola
Kaappijuoppo
Kaappijuoppo

Poronhoitaja?

Lukematon viestiKirjoittaja Elukka » 12 Joulu 2008, 19:21

Lienee totta että Jänkhä Joonaasta ei ollut poronhoitajaksi. Tai siis, se on hiukan suhteellinen käsitys, ”hoitihan” herra Joonas poroja omalla tavallaan…
Todisteena tämä kuva missä kuohitsen poroa kaikkien sääntöjen mukaan. Salamana Jänkhä Joonas kiiruhtaa paikalle housut nilkoissa, istuu poron naamalle ja selittää ”rauhoittavansa” poroa jotta minun olisi helpompi hoitaa hommani.
En ehkä muuten olisi aavistellut mitään mutta kun Jänkhä Joonas jäi istumaan paikalleen vielä puoli tuntia kuohitsemisen jälkeenkin…!
poronpurenta1.jpg
Elukka
Kännikala
Kännikala

Metsästäjä Jänkhä Joonas?

Lukematon viestiKirjoittaja Huru-Ukko » 12 Joulu 2008, 19:34

Myös metsästäjänä Jänkhä Joonas oli melkein yhtä kuulu kuin itsensä kehujana!
Kerran kun hän taas kehui metsästäjän taitojansa niin me toiset hermostuimme siihen ja laitoimme Jänkhä Joonaan testiin. Hänen silmänsä sidottiin ja hänelle annettiin talja tunnusteltavaksi... Vaimo käsikynkässä ja toisella kädellä taljaa tunnustellen Jänkhä Joonas ilmoitti että "Kyseessä on puolivuotinen hirvenvasa, tapettu ampumalla". Ja vastaushan oli täysin oikein!
Oikean diagnoosin tehtyään Jänkhä Joonas vaimoineen meni kotiin nukkumaan.
Aamulla Jänkhä Joonas ihmetteli yön aikana tullutta mustaa silmäänsä ja kysyi vaimoltaan että mitä on tapahtunut? Eihän hän ollut yöllä humalapäissään reuhaamassa, niinkuin hänellä oli tapana.
Vaimo kertoi että hän heräsi ja suuttui siihen kun Jänkhä Joonas kopeloi hänen jalkoväliään ja mutisi unissaan: "Vesirotta, tapettu kirveellä"
Akalta saa ja hevoselta pääsee.
Huru-Ukko
Kaappijuoppo
Kaappijuoppo

Kukka muistollesi.

Lukematon viestiKirjoittaja Elina Horola » 12 Joulu 2008, 20:52

Kyynelsilmin lasken kukan Jänkhä Joonaan haudalle.
Noituutta se lienee mutta tämä kukka saa minut aina muistamaan Jänkhä Joonaan, hänen suudelmiin valmiina olevat huulensa, viinalle tuoksuvan hengityksensä mutta ennenkaikkea hänen monta päivää vanhan parransänkensä. [itku.gif]
Lepää rauhassa/Elina
kukka.jpg
kukka.jpg (17.59 KiB) Katsottu 24064 kertaa
Ikinä ei kerkiä kädet ristissä istua, saatikka sitten jalat.
Elina Horola
Kaappijuoppo
Kaappijuoppo

Jänkhä Joonas oli kekseliäs mies!

Lukematon viestiKirjoittaja Nils-Aslak Mustapää » 30 Joulu 2008, 19:18

En koskaan voi unohtaa tätä kekseliästä kaveriani. Koskaan hänellä ei mennyt sormi suuhun!
Kerron tarinan kun olimme Thaimaassa. Rahat matkaan olimme hankkineet kaatamalla ”Kruunun metsää”!

Olin lukenut tietoa Thaimaasta jonka selostin Joonakselle: "50 %:lla väestöstä täällä on tuberkuloosi ja 50 %:lla AIDS". Mitä tehdään? Otetaanko riski?
Jänkhä Joonas vastaa: "Naihraan niitä jotka rykhii!"

Nerokkaan yksinkertaista mutta mulla se ei olisi tullut mieleen! Lomamme oli pelastettu!
Nils-Aslak Mustapää
Kännikala
Kännikala

Lapin laki!

Lukematon viestiKirjoittaja Elukka » 09 Tammi 2009, 18:53

Nils-Aslak Mustapää kirjoitti:...uusia panokumppaneita etsien, mustasukkaiset poroisännät ottivat lain omiin käsiinsä!

Jänkhä Joonaalle porot olivat kaikki kaikessa. Ehkä hänen kiintymyksensä poroihin alkoi tästä jahtikavereiden rangaistuksesta?
Joonas oli nimittäin metsästänyt luvattomasti hirviä ja kärynnytkin kerran. Eräänä päivänä hän narahti paikkakunnan oman jahtiporukan ollessa metsässä. Porukka päätti rankaista Joonasta ilman virkavaltaa, toisinsanoen he ottivat lain omiin käsiinsä.
He sitoivat Joonaan alasti puuhun ja lupasivat vapauttaa tämän parin päivän päästä ja kertoa Joonaan vaimolle tilanteesta.
Kun Joonas tuli kotiin, vaimo säälitteli sanoen: -Mahtoi olla tukalaa siellä alastomana kaiken maailman itikoiden syötävänä?
-Mitäs noista itikoista. Paljon pahempia olivat poronvasat, joita ei ollut vielä vieroitettu... [x.gif]
Näistä valituksista huolimatta Jänkhä Joonas vaihtoi myöhemmin vaimonsa porotokkaan. [blink.gif]
Elukka
Kännikala
Kännikala

Joihka Jänkhä Joonaan muistolle

Lukematon viestiKirjoittaja Lapin Ämmä » 21 Tammi 2009, 16:03

Nyt kun heimo-veljeni Jänkhä Joonas on muuttunut poroksi, julkaisen hänen viime hetkinään säveltämän joihkun. Oletanko vain, vai voiko joiun surullisesta luonteesta päätellä Jänkhä Joonaan aavistelleen loppunsa olevan lähellä?
Mutta nyt siis joihkaamaan Jänkhä Joonaan muistolle:

"Nunnunnun-naa-nunnun-nii-nunnun
Muita tyttöjä mulukutetaan, minua ei milloinkaan!
Nunnunnun-naa-nunnun-nii-nunnun
Yhden kerran kun yritettiin, sisään ei saatu silloinkaan!
Nunnunnun-naa-nunnun-nii-nunnun"
Kuva
Ei niin suurta reikää, etteikö reunoja ympärillä.
"Vuoden juoppo 2011".Kuva
Lapin Ämmä
Vuoden juoppo 2011!
Vuoden juoppo 2011!

Sirottele jäkälää päälleni.

Lukematon viestiKirjoittaja Noita-Akka » 13 Kesä 2009, 11:13

Myös minä laitan joihkalenkin Jänkhä Joonaan muistolle.
Joihka on tuttu ”Neljän tuulen Uulan” hauen leukaluusoittimella esittämä Pour some sugar on me, mikä on Saamen kieltä ja yksinkertaisesti tarkoittaa ”Sirottele jäkälää päälleni”.
Uula esitti kyseisen joihkan vastikään Inarin poronerotusfestivaaleilla juuri Jänkhä Joonaan muistolle. [sad.gif] [itku.gif]
Ei oo viina maullaan, eikä vittu näöllään.
Noita-Akka
Kaappijuoppo
Kaappijuoppo

Suden-nahka.

Lukematon viestiKirjoittaja Nils-Aslak Mustapää » 06 Marras 2009, 19:36

Elli Joensuu kirjoitti:
Juoppo Lalli kirjoitti:Lepää rauhassa. Ehkä siellä missä olet, et tarvitse porontaljaa pysyäksesi lämpimänä...

Herrasmies niin kuin Jänkhä Joonas pääsee taivaaseen! Kuitenkin, varmuuden maksimoinniksi, lähetän tässä Herra Joonakselle "virtuaalisen porontaljan" hänen lämpymikseen.

Kaunis ja lämmittävä ajatus taholtasi, neiti Joensuu.
Laitan minäkin virtuaalisen suden nahan Jänkhä Joonaan lämpymiksi. [hiki.gif]
sudennahka.jpg
sudennahka.jpg (11.8 KiB) Katsottu 23885 kertaa
Nils-Aslak Mustapää
Kännikala
Kännikala

Paluu Menehtyneet jäsenet.